Seurakuntalainen.fi – 19.12.2023 08:46 (päivitetty 9:05)

Tutkimuksen keskeiset havainnot ovat:

• Onnellisuus on yhteydessä uskonnollisuuteen
  • Usko tuo enemmän psyykksitä kestävyyttä
  • Usko tuo itsehillintää
  • Uskolla on merkitystä nuorten hyvinvoinille
  • Osallistuminen henegllisiis tilausuuksiin vaikuttaa myöteisesti

”Brittiläisen tutkimuksen mukaan uskonnolliset ihmiset voivat henkisesti paremmin ja ovat onnellisempia kuin ateistit ja ei-uskonnolliset. Aiheesta on tehty tutkimusta myös Suomessa.”Brittiläisen tutkimuksen mukaan uskonnolliset ihmiset voivat henkisesti paremmin ja ovat onnellisempia kuin ateistit ja ei-uskonnolliset. Aiheesta on tehty tutkimusta myös Suomessa.

Brittiläinen Institute for the Impact of Faith in Life (IIFL) teki kyselytutkimuksen, johon osallistui 2004 ihmistä. Keep the Faith: Mental Health in the UK –nimisen tutkimuksen toteutti filosofian tohtori Rakib Ehsan. Siinä kysyttiin ihmisten näkemyksiä heidän omasta hyvinvoinnistaan viimeisen kolmen kuukauden ajalta.

– Näyttö viittaa siihen, että uskonnollisuudella ja hengellisyydellä voi olla positiivinen vaikutus mielenterveyteen ja psyykkiseen hyvinvointiin 2000-luvun Britanniassa, Ehsan sanoo.”

Valitettavasti mediassa painottuvat uskonnollisuuden kielteiset vaikutukset ja ilmiöt. Eivät niinkään nämä todistetut positiiviset vaikutukset.

Lähde: Tutkimus: Uskonnollisuus edistää psyykkistä hyvinvointia – mediassa usein esillä päinvastainen näkemys – Seurakuntalainen