10.01.2016     |  Aloitussivu  |  Viikko-ohjelma  |   Mihin uskomme?   |   Ajankohtaista  |  Kuvagalleria  |   Kuuntele saarnoja   |   Yhteystiedot

 

 

 

 

"Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan."

-  Hebr. 10:10

 

 

 

Muita kirjoituksia:

 

 

 


 

 

Palaa aloitussivulle

 

 

 

 

 

Ajankohtaista

 

Raportin voi ladata alla olevasta linkistä:

(paina yllä olevaa logoa, niin pääset lähetystyötilastoihin - Gordon-Conwell Theological Seminary)

 

 



2015-02-15 - Kristillisyys 2015

 

Gordon-Conwell teologinen seminaari on jälleen julkistanut uskontojen ja erityisesti kristinuskon tilaa käsittelevän raportin.

 

Alla on talukkona yhteenvetoa maailman ja uskontojen tilanteesta:

 

 

Mielenkiintoista on, että kristittyjen määrä on hitaassa kasvussa ja siten suhteellinen osuus kasvaa. Ihmiset keskittyvät yhä enemmän kaupunkeihin, mikä pitää ottaa huomioon evankelioinityössä ja -menetelmissä. Lukutaisoisten osuus myös kasvaa, mikä lupaa hyvää, koska Raamattu on meidän uskomme perusta ja siten yhä useammat voivat sitä itse lukea.

 

Tutkijat tekevät raportissa kolme päähavaintoa.

 

Ensiksikin uskonnollinen monimuotoisuus lisääntyy. Eniten monimuotoisuutta on Etelä-Koreassa ja Kiinassa. Siellä on useita uskontoja ja niitä tunnustavia on merkittävässä määrin. Vähiten monimuotoinen on Afganistan, jossa 99,85 asukkaista on muslimeja. Näyttää siltä, että eri uskonnot leviävät laajemmalle ja siten monimuotoisuus lisääntyy.

 

Jälkikristillinen aika on käsillä. Krisittynä on pidetty maata, jossa asukkaista 80% tai yli on kristittyjä. Vuonna 1900 tällaisia maita oli 95%, mutta vuonna 2015 luku on pudonnut 52,4%:iin. Tätä selittävät uudet valtiot ei kristillisillä alueilla, mutta myös esim. väestön kasvu muslimi- ja hindumaissa.

 

Kolmantena tekijänä on henkilökohtainen muiden ihmisten kohtaaminen. Tällä hetkellä 1/3 maailman asukkaista on kristittyjä. Tämän vuoksi voisi odottaa että kaikki maailman ihmiset tapaavat jonkun kristityn jossain elämänsä vaiheessa. Valitettavasti näin ei ole; kristityt ovat jakaantuneet epätasaisesti. Esimerkiksi 86% muslimeista, hinduista tai buddhalaisita ei tunne ketään kristittyä!

 

Meillä on suuri tehtävä: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." (Matt 28:19-20).

- JLe

 

2015 © Euran helluntaiseurakunta